Marianne


Ferdinand von Saar


De eerste twee van Ferdinand von Saars 32 novellen, Innocens (1865) en Marianne (1872) hebben veel gemeen. In beide verlangt de mannelijke hoofdpersoon naar een harmonieus huwelijk met een onbereikbare jonge vrouw. Bovendien spelen beide novellen zich af in de besloten omgeving van een idyllische tuin en die intimiteit wordt in Marianne nog benadrukt door de vorm: vertrouwelijke brieven aan een vriend. Maar er is een groot verschil: terwijl de hoofdpersoon in Innocens zelf tot het inzicht komt dat zijn ideaal onbereikbaar is, spat dat biedermeier-ideaal aan het slot van Marianne plotseling uiteen. Interessant voor een hedendaagse lezer van Marianne is de verhouding tussen de mannen en de nog maar weinig geëmancipeerde vrouwen en de houding van het kind tegenover de volwassenen. Het kind is nog niet gevangen in de burgerlijke conventies en zegt op het kritieke moment openlijk wat de volwassenen alleen maar durven te denken.

Foto: Camille Claudel: La valse (1895)

Marianne